کاربران وب پلتفرمهای دسکتاپ و موبایل بیشتر سراغ کدام مرورگر میروند؟ آیا کروم به همان شکلی که در دسکتاپ حکمرانی میکند، کاربران زیادی در دنیای موبایل دارد؟
تیک نیوز-زمان زیادی از تولد نخستین مرورگر وب دنیا میگذرد و با وجود تغییرات بیشمار در صنعت فناوری، مرورگرهای وب همچنان اصلیترین راه ما برای متصل شدن به حجم بیانتهایی از داده، مقاله و ویدئوهایی که وب مدرن را تشکیل میدهند محسوب میشوند. امروزه گوگل کروم به مرورگر اصلی تعداد زیادی از کاربران اینترنت تبدیل شده است.
فهمیدن اینکه کدامیک از مرورگرها محبوبترین مرورگر بازار محسوب میشود، کار سادهای نیست. بسیاری از شرکتهای تحقیقاتی نظیر NetMarketShare و StatCounter مدعی هستند که اطلاعات خوبی در اختیار دارند، بااینحال دادههای آنها برخی تغییرات به خود میبینند.
برنامهی تجزیهوتحلیل دیجیتال (DAP) دولت فدرال ایالات متحده آمار بازدید از وبسایتهای دولتیِ این کشور را در ۹۰ روز اخیر به ما ارائه میدهد و آمارش بهصورت منظم بهروزرسانی میشود. دادههای برنامهی تحزیهوتحلیل دیجیتال ایالات متحده اطلاعات جامعی دربارهی استفاده از مرورگرهای وب در سطح جهان به ما نمیدهد، اما بهترین اطلاعاتی است که میتوانیم دربارهی کاربران مرورگر وب در آمریکا به دست بیاوریم.
۶٫۶۷ میلیارد بازدید ثبتشده توسط DAP در ۹۰ روز اخیر نشان میدهد گوگل کروم محبوبترین مرورگر وب است. ۴۸٫۳ درصد از ترافیک ۹۰ روز اخیر DAP توسط کروم ثبت شده. در سال گذشتهی میلادی این عدد ۴۹٫۳ درصد بود و این یعنی سهم کروم اندکی افت کرده، اما این افت باعث نمیشود مرورگر محبوب گوگل رتبهی اول را از دست بدهد.
آنطور که ZDNet گزارش میدهد، افت سهم مرورگر گوگل کروم نتیجهی محبوبیت ناگهانی مرورگر وب دیگری نیست. به صراحت بگوییم، گوگل کروم در پلتفرم دسکتاپ حکمرانی بیچونوچرایی دارد. بااینحال در ۱۲ ماه اخیر، میزان استفاده از گوشیهای هوشمند نسبتبه کامپیوتر برای اتصال به وب بسیار بیشتر شده.
در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تقریبا نیمی از جستوجو در وب توسط گوشیهای هوشمند انجام میگرفت (سهم گوشیها ۵۰ درصد و سهم کامپیوترها ۴۶٫۹ درصد بود؛ ۳٫۱ درصد باقیمانده نیز به تبلتها تعلق میگرفت). در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بالغبر ۵۷٫۴ درصد از وبگردی توسط گوشیهای هوشمند انجام شده و سهم کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ به ۴۰٫۵ درصد رسیده است. سهم تبلتها از بازار وبگردی به ۲٫۱ درصد کاهش پیدا کرده است.
برترین مرورگر بازار موبایل، سافاری اپل است. مک های اپل با ۹٫۵ درصد از سهم بازار پی سی همچنان به فعالیتشان ادامه میدهند اما آیفونها ۳۴٫۶ درصد از سهم بازار موبایل را در اختیار دارند تا نهتنها بر بازار موبایل بلکه بر بازار مرورگرهای موبایلی سلطه داشته باشند. مرورگر دیگری که بهغیر از سافاری و کروم در گوشیهای هوشمند اهمیت دارد، مرورگر داخلی گوشیهای سامسونگ به نام Samsung Internet (با سهم ۲٫۶ درصد) و Android Webview (بهطور عمومی) است.
بررسیها نشان میدهد آیفونهای اپل در بازار ایالات متحده به سرعت در حال افزایش سهم خود هستند. سال گذشتهی میلادی تنها ۲۹٫۵ درصد از گوشیهای مورد استفاده توسط مردم آیفون بودند و ۲۳ درصد از گوشیهای مبتنیبر اندروید استفاده میکردند. اکنون با سهم ۳۴٫۶ درصدی آیفون و ۲۴٫۵ درصدی اندروید، گوشیهای اپل در بازار آمریکا محبوبتر از همیشه هستند.
به بحث مرورگرهای وب برمیگردیم. گوگل کروم بسیار بزرگتر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر میرسد. موتور متن باز کروم یعنی کرومیوم، همان موتوری است که مایکروسافت اج استفاده میکند. اج با پنج درصد از سهم بازار، اکنون سومین مرورگر محبوب بهحساب میآید. بهغیر از موزیلا فایرفاکس، تمامی مرورگرهای مهم دیگر نظیر ویوالدی، اپرا و بریو از موتور کرومیوم استفاده میکنند.
فایرفاکس رتبهی چهارم را به خود اختصاص داده است و عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهد. در ۱۲ ماه گذشته، سهم موزیلا فایرفاکس از ۳٫۶ درصد به ۲٫۷ درصد افت کرد. در سال ۲۰۱۵، فایرفاکس ۱۱ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. یک سال بعد (در ۲۰۱۶)، سهم فایرفاکس به ۸٫۲ درصد کاهش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۸ فایرفاکس توانست رشد اندکی تجربه کند و سهم خود را به ۹ درصد افزایش دهد. موزیلا بهدلیل شرایط فعلی مجبور شده است برخی از کارکنان خود را اخراج کند. کارشناس ZDNet میگوید با این وضعیت، احتمالا فایرفاکس در آینده به یکی از کماهمیتترین مروگرهای وب تبدیل میشود.
در پایین لیست، مرورگر قدیمی اینترنت اکسپلورر را داریم که ۲٫۲ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. با وجود اینکه مایکروسافت بارها از کاربران ویندوز خواسته استفاده از اینترنت اکسپلورر را کنار بگذارند و به اج مهاجرت کنند، شماری از کاربران همچنان اینترنت اکسپلورر را ترجیح میدهند. محبوبترین نسخهی اینترنت اکسپلورر، IE 11 است که هنوز تحت پشتیبانی قرار دارد. نسخهی IE 7 که بیش از چهار سال است پشتیبانی نمیشود، ۰٫۲ درصد از کل بازار مرورگرهای وب را به خود اختصاص داده است.
بهطور خلاصه، امروزه ترافیک اینترنت در دنیای دسکتاپ در اختیار کروم است و در دنیای موبایل به سافاری تعلق دارد. هیچ آمار دیگری بهغیر از این دو مورد در بازار مرورگرها اهمیت چندانی ندارد.
منبع:زومیت